Denna press som ligger på axlarna över dessa tentamen. Ack vad gott de hade vart att sluppit skiten. MEN nu har jag minsann lärt mig att de är helt fel att tänka så(eller försöker lära mig). Jag kommer nu mera att tänka tillbaka på gårdagens föreläsning där föreläsaren reflekterar lite kring vikarierna i skolan och att man som vikare kallas obehörig lärare. Jag tycka att det är aningen lustigt att jag sliter i fyra år för att bli en behörig lärare när jag lika väl kan skita i studierna och bli en obehörig lärare i stället, bortsett för själva innebörden av att vara behörig eller ej. Jag kan likaväl jobba som vikarie än som lärare. Föreläsaren sa att skolorna här i Sverige "kryllar" av "obehöriga" lärare medan i bland annat Finland finns de inga alls. Det är då rätt komiskt att elever här i Sverige inte lyckas lika bra i skolan som elever i Finland gör. Visst har våra elever en väldigt mycket högre trivselfaktor än elever i Finland men jag tvivlar på att trivseln har med de ”obehöriga” lärarna att göra. I alla tester som görs på elevernas kunskap i skolan ligger vi i Sverige långt nere på listan och vi glider bara längre och längre ner. Då kan jag tycka att om det finns lärare i skolan som inte är behöriga så är det inte heller konstiga att våra elever inte blir behöriga i ämnen.

Sen har vi föräldrarna som ofta klagar på lärare att deras barn inte får tillräckligt med dittan och dattan. Det är helt rätt! Som förälder ska man kräva att sitt barn får rätt utbildning och rätt eventuellt stöd. Men de är sällan som föräldrar inser att de finns personer som är "obehöriga" som står och undervisar deras barn. Det finns klasser som går runt på olika/samma vikare i över en termin, vilket betyder att eleverna missar en hel termins undervisning av ”rätt karaktär”. Lärare som utbildar sig vet (oftast) och kan besvara hur, vad, varför om själva undervisningen och kan då ”gör rätt”. De kan med ett didaktiskt förhållningssätt och med metoder som vilar på vetenskaplig grund undervisa sin/sina klass/klasser. Då tycker jag att det är konstigt att man som behörig lärare ska få ta all skit. Man har (nog) ingen rätt som förälder att klaga på vikariens jobb, på den ”obehöriga” läraren. Men man har rätt att klandra den behöriga läraren. Föreläsaren som vi hade igår slängde ut sin undran kring om folk skulle reagera om de fanns ”obehöriga” läkare eller ”obehöriga” sjukskötare, ja kanske skulle folks ögon öppnas. Men varför händer inget när "obehöriga" lärarna tar hand om eleverna? Självklart behövs det vikarie, annars betyder det att lärare aldrig får vara sjuka, gå in i väggen, ta ledigt, skaffa barn. Men känns det inte väldigt avigt att en lärare som är obehörig ska undervisa klassen medan den behöriga läraren är frånvarande.

Vår föreläsare la vikten kring att vikare faktiskt tilltalas obehöriga lärare. Det är ett ganska lustigt ord obehörig. På synomyn.se kommer utomstående, oberättigad, främmande, icke auktoriserad, upp vid en sökning på obehörig. Intressant. En obehörig lärare i mina ögon är den som är utbildad lärare men inte i just de ämne om den just då undervisar i. En vikarie är annan personal, precis som vaktmästaren, mat tanten och städerskan. Ingen utav dessa nämnda är lärare om de då inte har en utbildning som lurar i deras förflutna. Spännande. Jag ser inte mig själv som en obehörig lärare, jag är en student. Jag studerar för att få en behörighet som lärare. För att jag ska kunna stå framför en klass och ha min utbildning som grund. Jag hade inte velat att mina framtida barn genomgår en operation av en obehörig läkare eller blir gipsad av en obehörig sjuksköterska. Lika väl kommer jag inte vilja att mina barn undervisas av någon som inte är behörig. Jag har inget emot om en övrig personal kommer in och ”håller” i undervisningen för att den behöriga läraren inte är närvarande.

All rätt att det alltid ska finnas vikarie!! Men att dessa skulle undervisa elever är fel. Jag faller tillbaka på min älskade sida synonym.se och slår på ordet vikarie och får då upp ställföreträdare, ersättare, reserv, suppleant, person som vikarierar, bland dessa ser jag inte ordet obehörig eller ser jag fel? Kanske borde jag skaffa läsglasögon. Vad vet jag, jag är ju bara en liten vilsen själ mitt uppe i min utbildning till lärare. Ett yrke där många har åsikter och där många ”har rätt” att undervisa. Just loving the world.

 

1 kommentarer

Adina

15 Feb 2013 10:26

Mycket bra skrivet, en riktig tankeställare! Du kommer bli en fantastisk lärare :)

Svar: Fina Dina :-)
Sandra Varpula

Kommentera

Publiceras ej